Wednesday 28 January 2009

Perempuan terakhir.....

Sampainya aku di rumah, jam telah pun menunjukkan pukul 6.30 petang. Biasanya dari Sabak Bernam ke rumah ku, hanya mengambil masa dua setengah jam sahaja. Tetapi hari ini tiga jam setengah baru aku sampai di rumah. Mungkin kereta terlalu banyak kerana cuti Hari Raya Cina.

Aku sandarkan badan ku di sofa bagi melepasan lelah mengharungi perjalanan tadi. Terasa sangat letihnya. Sejak aku meninggalkan kampung dua puluh tahun yang lalu, jarang sekali aku memegang batang cangkul. Aku tidak ingat bila kali terakhir aku memegangnya.

Tetapi kerja-kerja membina pusara atuk pagi tadi benar-benar meletihkan. Mungkin usia ku yang semakin meningkat membuatkan aku jadi begitu.

Dalam redup petang aku melayani keletihan badan ku. Keadaan keliling agak sepi. Mungkin jiran-jiran pulang ke kampung atau bercuti di tempat lain. Dari jauh kedengaran sayup-sayup alunan lagu The way It use to be yang didendangkan oleh Engelbert Humperdic.

Lagu itu memang lagu kegemaran ku, malahan aku hafal senikatanya hingga sekarang. Seni katanya benar-benar menusuk jiwa ku.

Alunan lagu itu membongkar kisah silam ku sedikit demi sedikit. Wajah genit gadis Iban yang pernah ku puja satu ketika dulu bermain-main di fikiran ku. Sampai sekarang aku tidak pernah melupakan wajah itu. Tetap kekal, tetap subur diingatan. Alunan lagu ini menambahkan lagi pilu di hati bila mengenangkan saat manis bersamanya.

Aku tidak tahu di mana dia sekarang. Sudah begitu lama aku tidak menghubunginya. Mungkin dia telah pulang ke Sarawak atau mungkin masih lagi di Ibu Kota. Dia juga tidak lansung menghubungi aku. Mungkin kami telah berjaya memadamkan kisah-kisah silam yang sememangnya mahu kami lupakan.

Pertemuan yang tidak dirancang tetapi terjalin begitu akrab. Melalaikan kami bertahun-tahun tanpa ada penghujung. Pertemuan kami telah melewati masa. Masing-masing punya tanggung jawab untuk dilaksanakan. Akhirnya jiwa yang menjadi korban, menanggung derita berpanjangan.

4 comments:

  1. Aduiii... tottang. n3 ini telah mengundang nostalgia uncle juga!

    ReplyDelete
  2. mountdweller,
    Kalau boleh lupa, lupakan. Kalau diingat parah nati.

    ReplyDelete
  3. life's goes on.. it's sweet if we can cherish the memories that once made us happy.

    ReplyDelete